Recensies

Concert Tinta Bossa Band in Artishock Soest op 17 maar 2024:
 
 'Wat een mooi concert was het zondag!' (O.  Cultureel Centrum Artishock)

 'Dank voor het boeiende concert'           (A.  Cultureel Centrum Artishock)
 
'We hebben genoten van het prachtige concert afgelopen zondag! Echt een heel mooi programma, wat een heerlijke muziek en vooral de zelfgeschreven nummers vond ik prachtig en verrassend.' (F. en C.) 
 
'Het was heel fijn om er te zijn, mooi spel en zang.' (M. en E.)
 
'Ik vond het geweldig!' (Mevr.  E. ten.B.)

 
 Optreden Festival GBDB op 4 februari 2024:
 
'Nogmaals bedankt voor de gezellige muziekmiddag. Een succes. Er hebben in totaal 91 mensen van genoten.'
 
 
 Optreden met Christmas traditionals  25 december 2023:
 
'Wat een prachtige muziek en zang hebben wij vanmorgen genoten!
Nogmaals dank en ik hoop dat jullie nog vaak van dit soort mooie concerten mogen maken'.

 
 
 Particulier feest 12 augustus 2023:
 
'We kijken met heel veel plezier terug op 12 augustus mede door jullie fantastische inbreng".
 
 
Optreden verzorgingshuis in Baarn 4 juli 2023:

'We hebben genoten met z'n allen. Hartelijk dank en hopelijk tot ziens.'   Bewoners en team welzijn.
 
(Repertoire : speciaal afgestemd op de bewoners: Franse Chansons en na de pauze Bossa Nova) 
 
 
Sfeerverslag uit De Soester Courant van optreden 2 juli 2023: 

Aan de Nieuweweg (Soest) ligt verscholen de sfeervolle Soester Theetuin, vrijdag en zondag open. 
Zitjes met parasols en overal waar je kijkt decoratief ingerichte verzamelingen. Onder een gele luifel tussen de hortensia's is plaats gemaakt
voor Elsa (zang en ritme tools) en Erik (gitaar). Zij hebben hun hart verpand aan de Bossa Nova onder de naam Tinta Bossa en openen met Bim Bom. Het gaat over het kloppen van het hart, het is een ritme, het is een dans, het is alles wat het hart nodig heeft. Het applaus  neemt Elsa in ontvangst met 'obrigada'. Het ritme vertaalt zich met een schoenhak op de grond en de neus tappend. Erik verrast instrumentaal met het nummer Respingos: 'Spetters' van Foz de Iguacu: 270 watervallen over 2,7 kilometer op de grens van Brazilië en Argentinië.
Daar houd je het niet droog bij.
 
Optreden verzorgingshuis in Baarn 29 november 2022: 
 
'Bedankt voor het prachtige optreden'.
 
(Repertoire: speciaal voor de bewoners klassieke liederen van J. Dowland - Oude Muziek -,  Spaanse liederen van F. Sor, F. Schubert, Gitaarintermezzo van Carulli, Opera aria van Puccini en na de pauze Jazz standards en Bossa Nova.) 
 
Intermezzo door Tinta Bossa bij optreden Walkartkoor Zeist 
 
'Jullie prachtige optreden was een  mooie onderbreking van en afwisseling met het optreden van het Walkartkoor. Naast Braziliaanse muziek heb je ook laten horen dat je niet uit de weg gaat voor het in fraaie stijl vertolken van Franse Chansons. Jean-Pierre Gendrault (dirigent) zal zeker hebben genoten! En wij ook.'  
 
Walkartkoor, T.K.  Zeist 2016

  
 
Prachtig concert van Elsa Kal en Joost Veerman.
 
VLIELAND- Ongeveer honderd liefhebbers waren zaterdagavond naar de Nicolaaskerk gekomen om het aangekondigde concert bij te wonen. Voor Elsa Kal en Joost Veerman was het de eerste keer dat zij Vlieland bezochten en zij konden dus kennismaken met de prachtige akoestiek die de kerk rijk is. Het zal waarschijnlijk ook niet de laatste keer zijn dat deze twee musici een concert op Vlieland geven. Het programma was sterk afwisselend, orgelsoli en zang met orgelbegeleiding. Voor de pauze waren er stukken uit de tijd rond 15-16 honderd te horen, terwijl na de pauze meer latere muziek uit 1800-1900 werd gebracht. De prachtige stem van Elsa Kal was een lust om te horen, het orgelspel van Joost Veerman sprak van grote klasse. De aanwezigen genoten dan ook en voor men het wist werd het slot, vijf Griekse Volksliederen van Maurice Ravel, aangekondigd.

Harlinger Courant, augustus 2001.
 
*** 

Smakelijke muzikale maaltijd door zangeres en organist
 
Muziek geheel aangepast aan kerk en orgel, een zangeres met een prachtige stem en een organist die overloopt van vakmanschap waren de ingrediënten, waaruit een zeer smakelijke muzikale maaltijd werd opgediend tijdens het zomeravondconcert in de R.k. kerk van Den Burg. Het programma bevatte nu eens niet de onvermijdelijke barok of allerlei experimentele moderne klanken. Met veel zorg was een keuze gemaakt uit romantiek van goed gehalte en gemengd met veel mystiek en devotie. De alt - mezzo Els Kal begon haar bijdrage met een Ave Maria van de Nederlandse componiste Henriëtte Bosmans, die indertijd een zeer bekend concertpianiste was en veel liederen voor zang en piano heeft gecomponeerd op veelal Franse teksten. Na een fantasie van Saint-Saëns, die trefzeker en vrolijk door organist Joost Veerman werd gespeeld en waarbij ook de klepperende pedaaltoetsen hoorbaar meededen, vervolgde Els Kal het programma met een drietal liederen van Edward Elgar die op de zee zijn geïnspireerd. ln deze wat mysterieuze muziek nam de zangeres alle gelegenheid te baat om haar prachtige, hoge altstem te laten klinken. Vol zelfvertrouwen, met een fors en stralend stemgeluid werden de schilderstukken van de zee ingekleurd. Opvallend en zeer te waarderen is dat Els Kal minimaal gebruik maakt van het zo dikwijls misbruikte vibrato, waardoor de natuurlijke klank van haar stem optimaal naar voren kwam. Bij de begeleiding op het duidelijk romantisch getinte orgel kon Joost Veerman de vele mogelijkheden prima gebruiken om de kabbelende golfjes in de haven en de bredere golfslag boven het koraalrif te suggereren.'  .....   Na een lied van Gustav Mahler zong Els Kal nog een tweetal composities van Henriëtte Bosmans. Met name het eerste lied klonk zeer ondeugend. Dan volgden de beloofde vogelgeluiden van de onlangs overleden Franse componist Olivier Messiaen. ln zijn inleiding had de organist al enkele vogeltjes losgelaten, zodat de luisteraars moeiteloos het bos werden ingestuurd om te luisteren naar merel, nachtegaal, lijster en roodborstje. Zo veranderde het deftige ,,Roomse" orgel even in een kwetterende volière... Nadat Els Kal nog een lied van Mahler had gezongen, waarbij zij bewees, dat haar altstem ook moeiteloos in hogere regionen kan verkeren, besloot de veelzijdige  en zeer begaafde organist het concert met een leuke, frisse improvisatie ...... Hiermee benadrukte hij nogmaals hoe kleurrijk en stijlvol dit concert was. Het zoontje van Els Kal, een baby van nauwelijks drie maanden oud, was ook bij het concert aanwezig. Onder het toeziend oog van zijn trotse vader was de kleine vlak naast het orgel. Als Mozes in het ,,biezenkistje" overleefde hij daar de golvende orgelklanken. Hij sluimerde rustig door zonder een kik te geven. Alleen bij het hem inmiddels zo bekende stemgeluid van zijn moeder liet hij tevreden wat knorrende geluidjes horen"
 
Frans Visser , Texelse Courant, september 1993
***
 
Zondagmiddag concert bij St.Muziekkring Eemland samen met het Kodály Trio.
  
'Soesterberg - Zondagmiddag gaf het Kodály Trio (Harry-Imre Dijkstra-klarinet, Radka Dohnalova-viool en Caroline Kuijpers-piano) met zangeres Elsa Kal acte de presence ....en maakte meteen de hooggespannen verwachtingen waar...., dit ensemble was een doorslaand succes. 
 
'De Cinq Mélodies Populaires Grecques Van Maurice Ravel werden door Elsa Kal prachtig ingezet. Ragzuiver passeerde zij de complexe passages. In de gedeeltes waar zij het zonder de begeleiding van de piano moest doen, zoals Ravel dat ooit had voorgeschreven, bleef zij de toonhoogte perfect vasthouden.
Van Ervin Schulhoff werden na de pauze Liederen en Dansen uit Tešín ten gehore gebracht. Elsa kal zong deze liederen in het Tsjechisch, wat een extra moeilijkheidsfactor met zich meebracht. Om het een en ander toch wat begrijpelijker te maken,...vertelde zij waar het over handelde....,... ronduit mooie muziek die door Harry-Imre Dijkstra (klarinettist) voor trio was gearrangeerd.
De werken die tijdens dit concert werden gespeeld zijn onbekend ...,en daarin schuilt een groot deel van de charme....
Met dit ensemble heeft de St. Muziekkring wederom raak geschoten.
 
Soest Nu 1-12-1999
 
***
 
Kasteelconcert in Kasteel Hoekelum in Ede.
 
 
Recital door Elsa Kal ( mezzosopraan ), Hans Adolfsen ( piano) en Miriam van Dixhoorn (altviool).
 
'Elsa Kal zingt met expressie '
 
....,dat Elsa een warme expressieve stem heeft, over een goede voordracht beschikt en bovendien de nodige flair en podiumuitstraling in huis heeft. Goed op dreef was de zangeres bij werk uit 'Banalités' van Poulenc. De buigingen en uithalen die bij deze muziek horen paste ze goed gedoseerd toe. En daardoor kreeg een chanson als 'Hotel' een zalig zwoel sfeertje. Op haar best was ze bij songs van Ives. 'The Children's Hour', 'The Cage' en 'The circus Band', het waren stuk voor stuk met veel overtuigingskracht gezongen miniaturen'.
De Gelderlander, 1993
 ***
 
Optreden bij de Vereniging Inner Wheel Nederland, afd. Amsterdam, 1991
 
'De kerstbijeenkomst was een groot succes, het muzikaal intermezzeo door Anke ten Hope (piano) en Elsa Kal ( mezzosopraan ), een genot voor oor en oog.'
 
Repertoire : H. Berlioz : uit Les nuits d'été : Le Spectre de la Rose
  
G. Mahler : uit Symphonie nr.2 : Urlicht     en van   C. Ives : The Children's Hour ; The Circus Band
 
 
*** 
 
Jubileum uitvoering rondom Mendelssohn door Zangvereniging te Hattem o.l.v. Jaap Zwart.
 
'Fraai waren de bijdragen van de warme alt Elsa Kal, wat een mooie stem !'
Weekblad voor de stad Hattem en de Noord Veluwe 1990
 
 ***
  
 
Bij de uitvoering van de Matthãus Passion van J.S. Bach o.l.v. Martin Kamminga .
 
'...klonken alle solisten zeer aantrekkelijk. Vooral Elsa Kal beschikt over een mooie , diepe altstem, waardoor de aria Erbarme dich een van de indringendste onderdelen werd.'
De Gooi - en Eemlander 1990
 
 
 
 ***